Meldpunt integriteit

Geniet van de sneeuw - met grenzen

Bij Sneeuwsport Vlaanderen geloven we sterk in "praten". Praten helpt!
Als er iets op je lever ligt moet je dit kunnen ventileren. Veelal kan je dit niet meteen outen binnen je eigen omgeving, daarom kan het nuttig zijn om onze API (aanspreekpunt integriteit) te contacteren. Deze persoon werkt als de vertrouwenspersoon voor jouw problemen binnen onze sport.

De thema's zijn zeer breed. Kortom, voel je jezelf niet goed door een bepaald incident of voorval in je club, tijdens je trainingof wedstrijd, zelfs thuis kunnen er incidenten voorvallen die nodig zijn om met een vertrouwenspersoon te delen.

Sneeuwsport Vlaanderen hanteert met een ethische commissie een handelingsprotocol en aanmeldpunt een vertrouwelijke manier om je probleem aan te kaarten. Dit gebeurt in alle discretie, daar kan je van op aan!
In samenspraak worden enkele vervolgstappen uitgewerkt om jouw probleem aan te pakken.

Thema's in deze kunnen zijn:

In ieder geval dien je contact op te nemen met onze API, Joanna François, via meldpunt@sneeuwsport.vlaanderen. Joanna zal de melder (clubverantwoordelijke, lid, trainer, begeleider, bestuurslid,…) wegwijs maken met de gepaste informatie, advies of eventuele doorverwijzing.
Elke vraag, vermoeden of klacht wordt serieus genomen en de nodige stappen van het reactieplan worden opgevolgd. Zie het handelingsprotocol.



Meer info

De ethische & geschillencommissie werkt het integriteitsbeleid uit dat Sneeuwsport Vlaanderen bedachtzaam hanteert. In geen geval worden jouw vertrouwelijke meldingen gedeeld met deze commissie, onze API handelt in alle discretie. De commissie maakt, evalueert en stuurt de procedures bij die ons integriteitsbeleid voorschrijft. 

In het kader van ‘Ethisch Verantwoord Sporten’ pleit Sneeuwsport Vlaanderen voor de aanstelling van een vertrouwenspersoon (API) binnen elke club. Deze persoon zorgt samen met het bestuur voor de bekendheid van de API en opgestelde gedragsregels. De (club)API kan een bestuurslid, vrijwilliger, ouder, … zijn. De belangrijkste taak van een (club)API is een luisterend oor hebben en de zaak zelfstandig kunnen oplossen.

Onze clubs hebben allen onderstaande poster meegekregen, deze al zien hangen in je club?
We begrijpen dat, afhankelijk van de aard van de melding, het nodig is om je probleem aan te kaarten buiten je club. Daarvoor staat onze (federatie)API paraat.


keyboard_arrow_up

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x